Ga naar de inhoud
Home » Voeding » Wat eten om gemakkelijker naar toilet te kunnen? Negen tips!

Wat eten om gemakkelijker naar toilet te kunnen? Negen tips!

Wat eten om gemakkelijker naar toilet te kunnen?

Als je moeite hebt met de stoelgang en op zoek bent naar voedingsmiddelen die de spijsvertering bevorderen en de stoelgang vergemakkelijken, ben je met dit artikel aan het juiste adres. We geven je negen tips om – dankzij voeding – gemakkelijker naar het toilet te kunnen.

Wat eten om naar het toilet te kunnen?

Om beter naar het toilet te gaan, moet je opzoek naar voedingsmiddelen die vezels, vocht en andere stoffen bevatten die kunnen helpen?

1. Vezelrijke voedingsmiddelen

  • Volkoren granen (volkoren brood, bruine rijst, volkoren pasta)
  • Haver en havermout
  • Quinoa
  • Peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten)
  • Noten en zaden (chiazaad, lijnzaad)
  • Groenten (broccoli, wortelen, boerenkool)
  • Fruit (vooral bessen, pruimen, peren, appels met schil)

2. Voldoende vocht

Voldoende water drinken is essentieel voor een goede stoelgang. Probeer minstens 8 glazen water per dag te drinken.

3. Yoghurt met probiotica

Yoghurt met levende culturen (probiotica) kan de darmgezondheid bevorderen en de stoelgang reguleren.

4. Pepermuntthee

Pepermuntthee kan helpen de spieren van het spijsverteringskanaal te ontspannen en gas te verminderen.

5. Olijfolie

Extra vierge olijfolie kan de spijsvertering bevorderen en helpen bij een soepele stoelgang.

6. Gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zoals pruimen en abrikozen bevatten natuurlijke vezels en kunnen een laxerend effect hebben.

7. Bananen

Bananen bevatten pectine, een oplosbare vezel die kan helpen bij het reguleren van de stoelgang.

8. Groene bladgroenten

Spinazie, boerenkool en andere groene bladgroenten bevatten vezels en voedingsstoffen die de spijsvertering kunnen bevorderen.

Probeer ook regelmatige lichaamsbeweging – dat is onze negende tip – toe te voegen aan je routine, omdat fysieke activiteit de darmmotiliteit kan verbeteren. Als je echter aanhoudende problemen hebt met de stoelgang, is het raadzaam om professioneel medisch advies in te winnen om mogelijke onderliggende oorzaken uit te sluiten.