Wat betekent lijnzaad voor een gezonde levensstijl?

Lijnzaad is het superfood voor een gezonde levensstijl

Lijnzaad is het zaad van de vlasplant, een veelzijdig gewas. Van de plant zelf wordt al sinds de Oudheid linnen gemaakt en uit de zaadjes wordt lijnzaadolie geperst. Het restproduct van de lijnzaadolie productie, lijnkoek, wordt ook gebruikt als veevoer. Omdat er stoffen inzitten die nodig zijn voor de aanmaak van veren worden losse losse lijnzaadjes ook gebruikt in vogelvoer. Recent zijn de kleine zaadjes, die geel of bruin kunnen zijn en een beetje naar noten smaken, ontdekt als superfood. Aan het zaad worden een aantal heel bijzondere kwaliteiten toegedicht, die verschillende aspecten van je gezondheid kunnen bevorderen. Lijnzaad verwijst niet naar lijnen, maar als je gewicht kwijt wilt kan lijnzaad je daar wel bij helpen.

De gezonde eigenschappen van lijnzaad

Lijnzaad heeft veel gezonde bestanddelen en werkingen. Wij zetten ze op een rij, te beginnen met vetzuren en aminozuren.

Vetzuren en aminozuren

Voor de liefhebbers van super gezonde voedingsmiddelen biedt lijnzaad om te beginnen een hoog percentage aan Omega 3 vetzuren en, zij het wat minder, Omega 6 vetzuren. Omega 3-vetzuren hebben een gunstig effect op het voorkomen van artritis, een te hoog cholesterolgehalte, oogafwijkingen, hersenziekten, depressie en hart- en vaatziekten zoals een hoge bloeddruk of hartritmestoornissen. Ook de hoeveelheid polyfenolen die erin zitten helpen mee om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Daarbij bevat het veel aminozuur (Tryptofaan) en Arginine, een semi-essentieel aminozuur. Hoewel het lichaam dus in staat moet zijn deze stoffen zelf aan te maken ontstaat er vaak een tekort. OP zo’n moment kun je dit superfood extra goed gebruiken.

Een ander ingrediënt, het vetzuur docosahexaeenzuur (DHA) kan helpen tegen geestelijke vermoeidheid en lusteloosheid. Dit stofje is essentieel voor het optimaal functioneren van de hersencellen. In de wetenschap is bekend dat de meeste mensen er te weinig van binnenkrijgen.

Hormonale effecten

Voorts bevat lijnzaad het hoogste gehalte aan Lignanen, een groep fyto-oestrogenen. Dit zijn plantaardige stoffen die lijken op het hormoon oestrogeen. Ook sesamzaad is rijk aan Lignanen, maar lijnzaad wint het met zeven keer zoveel. In het lichaam worden de Lignanen omgezet in antioxidanten, waarvoor talloze aanwijzingen zijn dat zij kanker kunnen helpen voorkomen. In het geval van Lignanen gaat dat vooral om hormoon-gerelateerde kanker als borst- en prostaatkanker. Lignanen en alfa-linoleenzuur helpen ook in algemene zin om het immuunsysteem te versterken. Zo vergroot je jouw weerstand.

En dan heeft lijnzaad ook nog een regulerend effect op de bloedsuikerspiegel. Het voorkomt dat suikers snel worden opgenomen in het bloed. Deze regulerende werking zorgt ervoor dat de bloedsuikerschommelingen minder heftig worden.

Stoelgang

Deze medicinale eigenschappen zijn in de reguliere geneeskunde vrij recent ontdekt. In de natuurgeneeskunde is lijnzaad al langer bekend voor het stimuleren van de stoelgang. Lijnzaadjes zijn maar klein, maar bevatten veel vezels. In de schil zit slijm-polysaccharide, een gel-achtige voedingsvezel. In de darm zwelt deze op tot maar liefst het viervoudige van het eigen gewicht. Door deze volumetoename van vezels wordt de peristaltiek van de darmen geprikkeld.

Vooral het effect op de spijsvertering en de regulering van de bloedsuikerspiegel zijn gunstige effecten als je wilt afvallen. Ook voor diabetespatiënten is het vanwege deze functies een echte aanrader. In de natuurgeneeskunde gaat men er niet alleen vanuit dat regelmatig gebruik van lijnzaad de ziekte kan voorkomen. Men ziet namelijk ook mogelijkheden voor behandeling van beginnende diabetes type 2. Lijnzaad helpt te voorkomen dat de ziekte verergert tot diabetes type 1. Zo blijft een patiënt het insuline spuiten en verdere hapering van de alvleesklier bespaard.

Overige eigenschappen

Behalve vetzuren zit er in lijnzaad veel vitamine B1 en een aantal onmisbare mineralen als mangaan, fosfor, magnesium en koper.

Hoe gezond lijnzaad ook is, je hoeft er geen kilo’s van te eten en dat is ook bepaald niet aan te raden. Net als andere zaden zoals amandelen, vlierbessen en appelpitten, bevat lijnzaad cyanogene stoffen. In het lichaam kunnen deze worden omgezet in het vergif cyanide. Een hoge dosis hiervan belemmert de ademhaling en kan leiden tot een hartstilstand. Hoe fijner het zaad gemalen wordt, hoe groter de kans dat deze schadelijke verbindingen in het lichaam gemaakt worden. Aanbevolen wordt om zo’n 15 tot 45 gram lijnzaad per dag te eten om optimaal te profiteren van alle gezonde stoffen die het bevat zonder jezelf te vergiftigen.

Lijnzaad als superfood in een pot
Als superfood past lijnzaad in iedere gezonde levensstijl

Hoe kun je lijnzaad in je voedingspatroon verwerken?

In de biologische winkel of supermarkt koop je de hele of gebroken zaadjes. Voor superfood is dit zaad ook goedkoop. Voor nog geen € 5,- heb je al een halve kilo. Om de gunstige eigenschappen van lijnzaad te benutten, moet je het gebroken of gemalen eten. Hele lijnzaadjes kun je namelijk niet verteren en het zou zonde zijn om de goede eigenschappen niet te benutten. Je kunt weliswaar kant en klaar gemalen lijnzaad kopen, maar lijnzaad oxideert snel in de verpakking en verliest dan met name de Omega 3 vetzuren. Beter kun je dus heel lijnzaad kopen en het vlak voor gebruik in de keukenmachine of vijzel fijnmalen.

Het ontbijt

Om met het ontbijt te beginnen: lijnzaad kun je toevoegen aan havermout of andere pap, yoghurt, kwark, een smoothie of muesli.  Lijnzaad blijft ook goed na verwarming, dus je kunt het verwerken in brood of koekjes als je die zelf bakt.

Bijgerecht bij lunch of diner

Ook kun je een mix van lijnzaad met andere zaden zoals zonnepitten of sesamzaad en gehakte noten maken voor over de salade. Je kunt het ook door rijst en pasta mengen, maar pas nadat je de rijst of pasta al gekookt hebt. Lijnolie is sterk onverzadigd en daarom heel oxidatie-gevoelig, het wordt snel ranzig en moet dus koud geperst zijn. Om dezelfde reden kun je er niet mee bakken, wokken of braden. Als je dit toch doet gaan niet alleen de smaak en gehalte aan voedingstoffen achteruit. Er komen door oxidatie dan ook vrije radicalen vrij die verre van gezond zijn.

Geschikt voor veganisten

Lijnzaad staat sinds kort in de belangstelling, maar lijnzaadolie of lijnolie wordt al langer gebruikt. Vooral veganisten, die helemaal geen dierlijke voedingsmiddelen eten, gebruiken het vanwege het hoge gehalte aan alfa-linoleenzuur. Lijnzaadolie heeft het hoogste gehalte van dit Omega 3 vetzuur van alle plantaardige oliën, zodat veganisten op een snelle manier toch veel hiervan binnenkrijgen.

Kortom, als je gezond wilt eten kunnen een paar theelepels lijnzaad of een slokje lijnzaadolie per dag een mooie aanvulling op je menu betekenen. Het is ook nog eens goedkoop en gemakkelijk te bereiden en gebruiken in verschillende maaltijden. Als je behalve gezond wilt eten ook nog eens gewicht kwijt wilt helpen de gunstige effecten van lijnzaad jouw spijsvertering, zodat de afvoer van afvalstoffen die vrijkomen door vetverbranding optimaal verloopt.

Waar kopen?

Lijnzaad valt onder de Superfoods en is tegenwoordig vlot beschikbaar. Als je op de link klikt, kom je terecht bij topvitamins.nl, één van de betere aanbieders (in vitaminemengeling).

Wat betekent lijnzaad voor een gezonde levensstijl?
Schuiven naar boven