Ga naar de inhoud
Home » Voeding » Oliën » De gezondheidsvoordelen van koolzaadolie

De gezondheidsvoordelen van koolzaadolie

gezondheidsvoordelen van koolzaadolie

Veel mensen vragen zich af of koolzaadolie gezond of toch niet? Sinds enige tijd kan koolzaadolie worden gekocht als voedingswaar. Het is belangrijk om te weten wat het is, wat er in zit, wat de voordelen zijn en of je het mag verhitten of niet. In dit artikel worden deze en andere vragen beantwoord.

Wat is koolzaadolie?

Koolzaadolie is een plantaardige olie. Deze olie wordt gewonnen uit zaden van koolzaad, ook wel Brassica Napus genoemd. Deze olie heeft een milde en neutrale smaak. Zij wordt vaak gekozen in plaats van olijfolie, puur omdat de olie zo neutraal is, wat de smaak betreft.

Het is interessant om te weten wat er precies in koolzaadolie zit. Als je kijkt naar een eetlepel van deze olie, dat is ongeveer 14 gram, dan vind je daarin het volgende:

  • 1300 mg Omega-3 vetzuren
  • 2600 mg Omega-6 vetzuren
  • 4 mg vitamine E, dit is in totaal 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
  • 10 mcg vitamine K, dit is 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Belangrijke bron van Omega-6

Koolzaadolie een belangrijke bron van Omega-6 (linolzuur). Het gaat bij Omega-6 om de essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze zorgen voor een aantal positieve eigenschappen, namelijk:

  • Het afremmen van de aanmaak van cholesterol. Wat een gunstig effect heeft op jouw gezondheid!
  • Het versterkt ons afweersysteem. Dit zorgt ervoor dat je weer beter bestand wordt tegen bacteriën e.d. van buitenaf en je wordt minder vatbaar. Je krijgt meer weerstand.

Maar wanneer is Omega-6 gezond? Het is alleen gezond wanneer het in de juiste verhouding staat tot Omega-3. Als je teveel Omega-6 binnen zou krijgen, dan zou dat averechts werken, de kans op ontstekingen zou dan juist groter worden. Ook zou het de werking van insuline af kunnen remmen. Het is belangrijk dat bij alles wat je eet, er gekeken wordt naar de balans van Omega 3 en Omega 6. Deze balans is bij koolzaadolie van nature goed.

Onderzoek koolzaadolie

Koolzaadolie verlaagt slechte cholesterol en dat is ook wat Omega-6 doet. Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, waar uit naar voren komt dat je boter tijdelijk kunt vervangen door koolzaadolie, dat hierdoor de concentratie LDL-cholesterol, dus het slechte cholesterol, in jouw lichaam zal verminderen.  Bron: Ari Palomäki, Hanna Pohjantähti-Maaroos, Marja Wallenius et al. 2010.

Uit een ander onderzoek dat gehouden is in Zweden, is naar voren gekomen dat koolzaadolie een goede bron is van antioxidanten. Bron: E Södergren, L-B Gustafsson, S Basu et al. 2001.

Voordelen koolzaadolie

Koolzaadolie heeft een aantal voordelen en voordat jij het ook verantwoord gaat gebruiken, is het belangrijk om deze te weten:

  • Het laagste percentage verzadigde vetzuren van alle plantaardige oliën vind je in koolzaadolie.
  • Er zitten veel vitaminen E en K in.
  • Koolzaadolie is rijk aan antioxidanten.
  • Er zijn waardevolle Omega-3 vetzuren aanwezig in.
  • Er is sprake van een hoog gehalte onverzadigde vetzuren.

Voor je gezondheid zou dat dus betekenen dat de koolzaadolie erg veel voordelen biedt. Maar het is toch weer van belang om even te vermelden: alles met mate. Teveel van een bepaalde stof is nooit goed en dat geldt uiteraard ook voor deze olie. Beperkt gebruiken kan geen kwaad.

Koolzaadolie verhitten of niet?

Het is beter om de koolzaadolie niet te verhitten. Dit heeft er mee te maken dat de plantaardige oliën rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetten. Deze zullen oxideren wanneer dat je de olie boven een bepaalde temperatuur gaat verhitten. Het is belangrijk te weten dat de geoxideerde oliën zeer ongezond zijn voor je hart- en bloedvaten. Ze kunnen namelijk aderverkalking veroorzaken. Een Chinees wetenschappelijk onderzoek zou zelfs zeggen dat wanneer je koolzaadolie verhit, dat het kankerverwekkend is. Bron: Chen H, Yang M et al. 1992

Gebruik in de keuken

Koolzaadolie is nog niet zo lang te koop in de supermarkt. Maar in landen als de Verenigde Staten en Duitsland wel en daar wordt de olie gebruikt om in te bakken. Waarom vraag je je misschien af. Er zijn ten minste drie redenen voor te noemen. Dit heeft te maken met het hoge kookpunt, de olie is goedkoop en bevat veel onverzadigde vetzuren. Voordat je de olie gaat gebruiken om te bakken, is het belangrijk dat je nagaat wat het juiste vet of wat de juiste olie is om te bakken. Daarbij dien je te kijken naar de temperatuur waar je de olie voor gaat gebruiken. Als je van een neutrale smaak houdt, dan is koolzaadolie in ieder geval een goede optie.

Vaak is het ook een kwestie van experimenteren welke olie je waarvoor wilt gebruiken. Maar onthoud daarbij in ieder geval de voordelen van de koolzaadolie en de neutrale smaak.

Leestip

Food Body Mind
Wendy Walrabensteins directiefunctie bij een internationale bank was boeiend, maar onderzoek over voeding en leefstijl vond ze nog veel interessanter. Ze zette resoluut een punt achter haar carrière van vijftien jaar, begon met een opleiding Voeding & Diëtetiek en ging in de leer bij de wereldberoemde specialisten Campbell en Esselstyn. De passie voor een plantaardig voedingspatroon was hiermee geboren. Op dit moment promoveert ze aan het Amsterdam UMC en werkt zij als onderzoeker bij Reade, centrum voor reumatologie en revalidatie.

Verkrijgbaar bij

bol.com (€23,99)