Keuze voor een (andere) sportschool

Naar de sportschool

Als je op zoek bent naar een sportschool omdat je voor je gezondheid of je gewicht wilt gaan trainen of als je op zoek naar een andere sportschool, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Als de sportschool van je keuze past bij je trainingsdoelen en bij jou als persoon, blijf je beter gemotiveerd en zodoende blijvend kunnen werken aan je conditie, je figuur of je spierkracht. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een sportschool of fitnesscentrum waar je het echt naar je zin hebt en waar je kunt trainen zoals jij dat wilt.

Omdat het aantal sporters toeneemt, is er een ruim aanbod aan sportscholen en fitnesscentra. Dat geldt natuurlijk vooral in de grote steden en in een mindere mate in kleine dorpen. Door dat ruime aanbod is de kans groot dat je een sportschool of fitnesscentrum zult vinden die naar je zin is, maar het is misschien wel even zoeken. Allereerst moet je besluiten wat voor soort training je wilt gaan doen, bijvoorbeeld krachttraining, bodybuilding, fitness of cardio training. Als je weet of je wilt gaan voor een gespierd lichaam of voor een strak lijf en een goede conditie, kun je bij een bezoek aan een sportschool letten op welke apparaten en er staan met wat voor soort gewichten.

Tegenwoordig kan je natuurlijk ook al een online start maken met sporten. Er is veel informatie beschikbaar en er zijn veel programma’s om mee te starten, zoals bijvoorbeeld het Droog Trainen protocol voor vrouwen.

Materiaal

Sommige sportscholen zijn gericht op krachttraining en bodybuilding en hebben apparaten met lichte tot en met zware gewichten, maar in fitnesscentra is het bereik van de gewichten vaak lichter. Zware gewichten schrikken de gemiddelde fitnesser, waaronder vrouwen, af. Soms zijn zwaardere gewichten wil beschikbaar, maar in een aparte ruimte.

Sportscholen waar grote, gespierde jongens trainen hebben vaak ook een totaal andere sfeer dan fitnesscentra. Hoewel de apparatuur en de oefeningen misschien hetzelfde zijn, kun je er als bodybuilder bijvoorbeeld achter komen dat de gewichten in een fitnesscentrum vaak lichter zijn dan jij voor je training nodig hebt. Omgekeerd zul je je als fitness-beoefenaar waarschijnlijk niet zo op je plek voelen tussen de klerenkasten.

Als je van plan bent om voor je conditie of om af te vallen cardio-training wilt gaan doen, kun je kijken of er voldoende apparatuur hiervoor aanwezig is. Dat voorkomt dat je steeds moet wachten tot een apparaat beschikbaar is. Ook is het fijn als er meerdere soorten cardio-apparaten staan, zodat je training geen sleur wordt. Kortom: let op of het materiaal in een sportschool of fitnesscentrum aansluit bij de training die jij wilt gaan doen.

Sfeer

De sfeer in een sportschool of fitnesscentrum vloeit min of meer voort uit het aanbod van apparaten en gewichten. Als het materiaal van een sportschool gericht is op klanten met een bepaald trainingsdoel, dan trekt dat ook een bepaalde groep mensen aan. Als jouw trainingsdoel daarmee overeenkomt, train je in een passende omgeving samen met mensen die een overeenkomstig trainingsdoel hebben. Dat kan je helpen om intensiever te trainen, omdat je je optrekt aan de mensen die er al langer bezig zijn.

Als je bijvoorbeeld je gewicht onder controle wilt krijgen ben je op je plaats in een fitnesscentrum, waar je met een groep lotgenoten de cardio-lessen kunt volgen. Wil je gaan bodybuilden, dan zit je beter tussen andere serieuze bodybuilders waaraan je je kunt optrekken.

Als de sfeer in de sportschool of fitnesscentrum van jou keuze bij jou past zul je je ook echt thuis kunnen gaan voelen. Dat maakt dat je met meer plezier gaat trainen en samen met anderen werkt aan overeenkomstige trainingsdoelen. Dat werkt motiverend en vergroot de kans op de training volhouden en vooruitgang boeken.

De training die bij jou past
De training die bij jou past

Begeleiding en groepslessen

Zeker wanneer je net begint met trainen, zul je behoefte hebben aan begeleiding. Het correct uitvoeren van oefeningen is belangrijk om een training op te bouwen en om blessures te voorkomen. Minimaal moeten de medewerkers van de sportschool of het fitnesscentrum bereid zijn om jou de werking van de apparaten goed uit te leggen. Ook is het fijn dat ze oplettend zijn als je eenmaal aan de gang bent, om je indien nodig te kunnen corrigeren. Als je moeilijk gemotiveerd blijft, is het misschien handig de sportschool begeleiding door personal trainers aanbiedt.

Vind je het gezellig om samen met anderen te trainen, dan zijn fitnesslessen een mooie oplossing voor het ontwikkelen van kracht en conditie. Veel fitnesscentra hebben een lesrooster met lessen, waar je samen kunt trainen. Tegenwoordig is er een keur aan methoden, zodat de kans groot is dat er lessen zijn die bij jou passen. Het in een groep trainen geeft een extra stimulans en de vaste tijden zijn een stok achter de deur. Hoe vaker je meedoet aan een bepaalde vorm van fitness, hoe sneller je resultaat zal behalen. Als je groepslessen belangrijk voor je zijn, let er dan op hoe vaak deze plaats vinden en op welke tijden.

Hygiëne

Hygiëne in een sportschool of fitnesscentrum is heel belangrijk. Er komen nu eenmaal veel mensen en er wordt gezweet. Als de apparaten en spiegels wazig zien van de zweetdruppels, is de kans groot dat het ook niet helemaal pluis is met minder zichtbare vervuiling. Let op de grond en als het even kan op de toestand in de kleedkamers en doucheruimten. Een gebrek aan hygiëne in de doucheruimte is een bron van voetschimmel.

Is de hygiëne in de sportschool of het fitnesscentrum in orde, dan kun je zelf ook wat doen. Was nog op de sportschool altijd je handen na het sporten, voordat je allerlei dingen beetpakt zoals je mobiel of het stuur van je fiets of auto.

De locatie

Als je ervan uitgaat dat je een paar keer per week gaat trainen, is het handig als de sportschool of fitnesscentrum zich redelijk dicht bij huis bevindt of bijvoorbeeld op de route van je werk naar huis. Een lange reistijd kan ervoor zorgen dat je op den duur minder vaak gaat trainen.

Aan de andere kant kan een sportschool of fitnesscentrum wat verder weg zo goed bij je passen, dat je het er naar je zin hebt en de afstand voor lief neemt. Als je altijd met de auto gaat moet je letten op voldoende parkeergelegenheid. In ieder geval is het goed om dit soort zaken mee te nemen in je afweging.

De openingstijden

De meeste grote sportscholen en fitnesscentra hebben tegenwoordig ruime openingstijden. Kleinere familiebedrijven hebben vaak wat kortere openingstijden en kunnen zelfs op zondag dicht zijn. Het is dus goed om te kijken of de openingstijden jou de ruimte geven om te trainen wanneer jij dat wilt. Als je de hele dag de tijd hebt of na je werk wilt gaan trainen zullen de openingstijden meestal geen probleem zijn. Als je een baan hebt en je wilt voor je werk naar de sportschool, moet je kijken of die vroeg genoeg open is.

Abonnementskosten

Als je gebruik maakt van een kennismakingsaanbieding, informeer dan wat het abonnement daarna kost. Als je van plan bent om mee te doen aan groepslessen, vraag dan of deze zijn inbegrepen of dat er nog extra kosten bijkomen. Ook worden er wel gratis proeftrainingen en -lessen aangeboden, waar je natuurlijk gebruik van kan maken in je zoektocht naar de bij jou passende sportschool.

Verder kun je, behalve als je heel zeker van je zaak bent, beter niet direct een jaarabonnement nemen ook al is dat veel goedkoper. Als je begint met een maandabonnement zit je niet een heel jaar vast als de sportschool of het fitnesscentrum bij nader inzien toch niet zo bevalt.

Kijken en vergelijken

Houd bovenstaande aandachtspunten in gedachten om de sportscholen of fitnesscentra die je gaat bezoeken te beoordelen. Het beste is dat je er een aantal bezoekt, zodat je kunt vergelijken en een betere keuze kunt maken. Vaak geven de aanwezige mensen, de sfeer en de apparatuur al een goede eerste indruk, waaruit je kunt opmaken of je je er thuis zult gaan voelen.

Je eigen fitnessruimte

Als je niet zit te wachten op het sociale aspect van samen met anderen trainen of om reistijden te hebben, kun je er ook voor kiezen om thuis een fitnessruimte in te richten. Een betonnen vloer, bedekt met rubberen matten, leent zicht daar het beste voor. Een houten vloer veert vaak mee en is gehorig, niet zo fijn voor de onderburen als je die hebt.

Belangrijk is een grote spiegel aan de muur om je houding en bewegingen te kunnen bekijken. Als apparaten kun je denken aan een halterbank met gewichten, een loopband, een roei- en een fietsapparaat. Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt gaan trainen en hoe groot je budget is.

In plaats van een aantal losse apparaten kun je ook een zogenaamde “home gym” of multi-station aanschaffen, waarmee je verschillende oefeningen kunt doen. Dit is zeker een optie als je geen grote ruimte beschikbaar hebt, want voor een home gym heb je maar een paar vierkante meter nodig. Homegyms zijn er in alle soorten en maten, van een eenvoudig krachtstation tot een complete workout gym.

Als je je eigen fitnesskamer inricht, schenk dan ook aandacht aan het interieur. In een mooie omgeving verblijf en train je prettiger dan in een saaie kamer met kale muren.

Keuze voor een (andere) sportschool
Schuiven naar boven