Menu Sluiten

Hardlopen: voor iedereen anders

hardlopen animatie

Is hardlopen gezond of zijn hardlopers doodlopers? Als je te snel en te fanatiek begint haal je waarschijnlijk het einde of je doel niet. Je houdt het niet vol als je te hard van stapel loopt. Stellingen die behoren bij hardlopers zijn doodlopers. Je bent dus gewaarschuwd, hardlopen is gezond als je het veilig en verantwoord opbouwt eventueel met een coach. Hij of zij kan je adviseren en een plan van aanpak op maat voor je samenstellen. Hoe je het hardlopen gaat opbouwen is afhankelijk van je conditie op het moment dat je begint.

Rustig opbouwen

Heb je nooit eerder aan de sport hardlopen of een andere sport gedaan, dan zal de aanpak anders zijn dan wanneer je nog meer resultaten wilt behalen tijdens het hardlopen. Je wilt persoonlijke records verbeteren. Ook wanneer je herstellende bent van een operatie of ziekte dan zal de aanpak daarop aangepast worden. Heb je een chronische ziekte dan is het belangrijk dat je een coach met je mee laat kijken over de aanpak van het hardlopen, zo ook als je een lichamelijke beperking hebt. Op die manier voorkom je overbelasting, overbelasting die je zelf maar moeilijk kunt inschatten.

Groepsverband of alleen?

Hardlopen, de trainingen, de warming up en cooling down zijn in groepsverband een stuk gezelliger en ook veiliger. Je bent namelijk niet alleen, er is iemand in de buurt met bijvoorbeeld een EHBO diploma. Ook stimuleert de groep je om toch door te gaan, op een lager pitje als dat nodig is. Je maakt afspraken met elkaar, hebt je vaste hardloop trainingen en er zit dus regelmaat in de sport. Goed voor je conditie en sociale contacten. Dat laatste is zeker ook erg belangrijk. Als je wat ouder bent, zal het resultaat er niet toe doen, maar wel het volhouden van de regelmaat waarmee er wordt getraind en de gezellige tijd met elkaar. Je hebt namelijk een gezamenlijke hobby en hebt dus altijd wat om over te praten. Weer of geen weer, je gaat naar buiten, bewegen in de buitenlucht goed voor lichaam en geest! Je komt lichamelijk moe thuis, maar bent geestelijk op en top fit en na een heerlijke douche ben je ook lichamelijk weer opgeknapt.

Buiten hardlopen vinden veel mensen fijner dan op een loopband
Buiten hardlopen vinden veel mensen fijner dan op een loopband

Veilig en verantwoord hardlopen

Ben je al op leeftijd, consulteer jouw huisarts als je van plan om fanatiek te gaan hardlopen. Hij of zij zal je vertellen wat in jouw toestand mogelijk en veilig is. Heb je hartklachten bijvoorbeeld? Praat erover met je huisarts en je krijgt advies op maat of een verwijzing naar een andere deskundige. Als je bent goed gekeurd om te gaan hardlopen houd dan ook rekening met:

  • De juiste kleding, kies voor sportkleding die goed ademt, voor schoenen die goed passen met een prima loopzool. Zorg ook voor kleding waardoor je gezien wordt als je in de schemering of in het donker gaat hardlopen. Reflecterende kleding is prima!
  • Loop indien mogelijk op een voetpad, fietspad of goed verlichte weg.
  • Loop met maximaal twee personen naast elkaar.
  • Auto’s met aanhangers kunnen je verrassen, pas op!
  • Ga niet blindelings achter elkaar aan om over te steken, let zelf op of de situatie veilig is.

Samen hardlopen

Samen hardlopen met een loopmaatje of in een loopgroep tilt je als het ware op! Het hardlopen is (lijkt in elk geval) minder zwaar als je samen loopt. Je let op elkaar, gaat er iets mis dan is er altijd iemand in de buurt, een prettige gedachte. Samen lopen is een stok achter de deur, het motiveert, het is een duwtje in de rug en je geeft niet zo snel op, want er wacht iemand op je. Vaak loop je langer als je samen loopt. Heb je met je groep een coach of hardlooptrainer dan kan deze je prima begeleiden en nuttige tips geven over de techniek bij het hardlopen. Ook daarvoor zul je het langer volhouden en ook niet onbelangrijk, je zult geen of minder blessures lopen. Denk dus goed na of jij en je groep samen met een trainer gaan hardlopen. Het laatste en misschien wel het allerbelangrijkste voordeel is dat samen hardlopen een stuk gezelliger is.

Hardlopen met een horloge die alles meet tijdens een training

Ga jij meedoen aan de Cooper test weet dan dat er bij test wordt gemeten hoeveel meter je kunt afleggen in 12 minuten. Doe dit met enige regelmaat en houd de resultaten bij. Je hebt een gemarkeerde afstand nodig bijvoorbeeld op de atletiekbaan, ook een sporthorloge kan je prima helpen. Deze sporthorloges bezitten behoorlijk wat leuke technische snufjes voor elke hardloper. Kijk online wat er zoal te koop is en kies wat er bij je past. De prijsverschillen zijn enorm, dus even goed zoeken en vergelijken is niet overbodig. Kies bij de Cooper test voor een vlak parcours, zonder al te scherpe bochten. Je dient namelijk op volle snelheid te kunnen blijven hardlopen.   

Wat eet je als je gaat hardlopen?

Je eet voordat je gaat gardlopen geen bord patat met een frikadel speciaal en een klodder mayonaise, dat zal iedereen wel weten. Wat is dan wel goed om te eten voordat je gaat trainen?

Voor hardlopers geldt (zoals voor iedereen eigenlijk) goed eten en voldoende drinken. Speciaal voor hardlopers volgen onderstaand enkele tips:

  • Houd je vochtinname op peil!
  • Eet producten met koolhydraten, bijvoorbeeld banaan, brood, muesli. Een sportdrank is een prima vervanging daarvoor en tijdens het hardlopen gemakkelijker te nemen dan vast voedsel. Tijdens wedstrijden met grote afstanden zijn er altijd drinkpunten opgesteld langs het parcours.
  • Geen zware maaltijd twee uur voor het hardlopen.
  • Eet binnen twee uur na het hardlopen eiwit- en koolhydraatrijk voedsel.
  • Vul je vochtverlies na het hardlopen voldoende aan.

Online staan nog veel meer tips wat je dient te eten bijvoorbeeld als je een marathon gaat lopen. Elke hardloper zal zo zijn of haar eigen ritueeltje hebben en weten na zoveel trainingen welk voedsel en welk drinken het beste bevalt. Dus je eigen ervaringen laat je zeker meetellen. Op welke brandstof loop jij het beste?