12 voordelen van wandelen

Een wandelend stelletje

Niet alleen is regelmatig wandelen als training een plezierig en volledig gratis manier van beweging, het biedt ook een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen. Sterker nog, we gaan zelfs zo ver dat wandelen de superfood van fitness is.

Of je nu gewoon een rustige dag of een moeilijk leven hebt, een wandeling maken kan je humeur meteen verlichten, vooral wanneer je naar buiten gaat. Niet alleen kan lopen je minder depressief maken, maar volgens een studie gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine vertoonden depressieve patiënten die dagelijks een wandeling maakten, evenveel verbetering van hun symptomen als medicijngebruikers. In feite kon 60 tot 70 procent van de proefpersonen niet langer als depressief worden geclassificeerd. En een vervolgstudie liet zien dat de gemoedstoestand van de wandeling langer duurde dan die van de medicatie.

Nordic walking is een goede en gezellige manier om te wandelen.
Nordic walking is een goede en gezellige manier om te wandelen.

Dit is wat wandelen precies voor je kan doen.

1. Verbeter je houding

Door gewoon een beetje aandacht te besteden aan je houding tijdens het lopen, kun je helpen je buikspieren sterker te maken en je taille te verminderen. Concentreer je op het rechtmaken van je wervelkolom om ruimte tussen je oren en schouders te creëren, ontspan je schouders en trek je buik en bekkenbodem naar binnen. Dit helpt je schouders op natuurlijke wijze te draaien en zet de buikspieren aan het. En als je armen slingeren (heen en weer als je loopt) versnelt dit niet alleen je snelheid, maar het versterkt ook je armen, schouders en boven rug. Er is dus een dubbel voordeel, door een beetje na te denken over hoe je loopt, kun je je houding verbeteren en een betere workout krijgen!

2. Wandelen versterkt spieren en de botstructuur

Om verbindingen zo goed mogelijk te laten werken, moet je ze in beweging blijven. Regelmatig wandelen geeft kniegewrichten een training, verhoogt je spierkracht en kan je botten sterk houden, quads trainen, hamstrings en je bilspieren optillen. Wandelen stimuleert en versterkt botten, verhoogt de dichtheid en helpt gezonde gewrichten te behouden, het kan ook aandoeningen zoals artritis verminderen en pijn in de rug helpen voorkomen of verlichten.

3 Wandelen helpt bij afvallen

Om te beginnen met afvallen, moet je ongeveer 600 calorieën per dag meer verbranden dan je eet en drinkt, en daarvoor moet je misschien je snelheid verhogen. Je kunt twee keer zoveel calorieën verbranden door met een snelheid van 6,5 kilometer per uur te lopen dan met de helft van die snelheid. Wandelen verhoogt ook de spiermassa. Kortom, hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je metabolisme, dus hoe meer calorieën je verbrandt.

4. Verminder hartcomplicaties door te wandelen

Bloed rond je systeem pompen en je hartslag verhogen, biedt een perfecte workout voor je hart en bloedsomloop, en regelmatige wandelingen kunnen zelfs het risico op hartaandoeningen en beroertes verminderen. Door het verlagen van de niveaus van lipoproteïne met lage dichtheid (LDL, het slechte cholesterol) en toenemende niveaus van het alternatief met hoge dichtheid (HDL, het goede cholesterol), kun je je bloeddruk onder controle houden. En door te helpen hoge bloeddruk te voorkomen en te beheersen, kun je het risico op een beroerte verminderen.

5. Een ziekte bestrijden

Evenals hartaandoeningen, kan regelmatig wandelen invloed hebben op het risico van het ontwikkelen van diabetes type 2 astma en sommige kankervormen. Studies suggereren dat regelmatige lichaamsbeweging, zoals wandelen, het risico op diabetes tot 60 procent kan verlagen. In feite hebben degenen die actief zijn ongeveer 20 procent minder risico op het ontwikkelen van kanker van de dikke darm, de borst en de baarmoeder dan degenen die minder actief zijn.

6. Bewaar de grijze massa

Actief zijn heeft aangetoond een positief effect te hebben op de manier waarop ons brein werkt, en met de nieuwste cijfers over dementie treft één op de 14 mensen ouder dan 65 en een op de zes ouder dan 80. Het is de moeite waard in gedachten te houden dat regelmatige lichaamsbeweging dat risico met maximaal vermindert tot 40 procent. Oudere mensen die 9,65 kilometer of meer per week lopen, kunnen herseninkrimping voorkomen en het geheugen langer bewaren.

7. Vitamine D

Blootstelling aan daglicht kan de natuurlijke niveaus van vitamine D verhogen, een voedingsstof die moeilijk te verkrijgen is uit voedsel, maar die we kunnen synthetiseren door blootstelling aan zonlicht. En vitamine D is een voedingsstof die een grote rol speelt bij ongeveer alles, van gezondheid van het bot tot immuniteit.

8. Boost energieniveaus

Een stevige wandeling biedt ons de beste bron van natuurlijke energie. Het stimuleert de bloedsomloop en verhoogt de zuurstoftoevoer naar elke cel in het lichaam, waardoor je je meer alert en energiek voelt. Normaal lopen zou betekenen dat je ook beter slaapt. Het dient ook om stijve gewrichten weer tot leven te brengen en de spierspanning te verminderen. We kunnen ons allemaal soms sloom voelen, maar je kunt helpen die cyclus te doorbreken door te wandelen.

9. Word actief, doe mee

Hoewel je misschien je eigen individuele doelen en routes wilt instellen, kan wandelen ook een sociale gelegenheid zijn, of het nu door een wandelende groep is of door met gelijkgestemde zielen te schrijden. Het kan ook helpen gevoelens van isolatie en eenzaamheid te bestrijden.

10. Bevorder je mentale gezondheid

Wandelen helpt je om fitter te worden en dat betekent dat je lichaam beter wordt in het gebruik van zuurstof, dus het zal makkelijker zijn om actiever te zijn en minder snel moe te worden. Door actief te worden, komen feel-good hormonen vrij die endorfines worden genoemd in de bloedbaan, en het krijgen van die natuurlijke high vermindert stress en angst en helpt uiteindelijk om het gevoel van eigenwaarde te vergroten. Dat moet een goede zaak zijn!

11. Verbeter je creativiteit

Een tekort aan ideeën? Maak een korte wandeling door je buurt. Of je nu een oplossing voor een probleem op je werk nodig hebt of je bent op zoek naar inspiratie voor je roman, met wandelen worden je creatieve sappen overal vloeiend. Een recente studie gepubliceerd in Frontiers in Neuroscience ontdekte dat wandelen zowel convergerend als divergerend denken verbeterde, de twee typen die geassocieerd worden met een verbeterde creativiteit.

12. Allergieën verdwijnen

Moe door het niezen, snuiven en jeukende, tranende ogen, dankzij al het stuifmeel in de lucht? Je instinct kan zijn om alle ramen te sluiten en te verbergen tot de winter, maar je instinct kan verkeerd zijn. Volgens een Thaise studie ontdekten onderzoekers dat wandelen of hardlopen, zelfs gedurende slechts 15 minuten, niezen, jeuk en loopneus tot wel 70 procent kan verminderen.

12 voordelen van wandelen
Schuiven naar boven