Zone dieet, koolhydraten toegestaan

Het Zone dieet

Het Zone dieet is ontstaan op basis van het idee dat eten niet gezien moet worden als een medicijn voor je lijf om je te plezieren of om honger te stillen. In dit dieet is de filosofie dat in jouw lichaam bepaalde ontstekingen voorkomen. Die ontstekingen zorgen voor gewichtstoename, ziekte en veroudering. Om dit tegen te gaan is een bepaalde verhouding (40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vetten) ontwikkeld. Door deze verhouding moeten de ontstekingen verdwijnen met als gevolg een afname van gewicht en risico op ziektes als diabetes, depressies en hart- en vaatziekten. In de eerste twee weken verlies je al gauw twee tot drie kilo. De weken erna blijf je, mits je het dieet volgt, doorlopend afvallen en verlies je tussen een halve en een hele kilo per week.

Het zone dieet is niet gebaseerd op het verminderen van koolhydraten, zoals vele populaire diëten. Binnen dit dieet mag je dus ook pasta, brood en aardappelen (blijven) eten. Fruit en vezelrijke groenten mag je zelfs volop eten. Door de verhouding 40 30 30 ontstaat er een goede mix van voedingsstoffen. Het dieet kent geen specifieke ‘verboden’ voedingsmiddelen. Wel wordt aangeraden om het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen te vermijden.

Meer bewegen is, naast het volgen van de voedingsvoorschriften een sleutel tot succes! Het is dan ook belangrijk om minimaal twee keer per dag specifieke oefeningen te doen om te slagen in het afvallen.

De geschiedenis van het Zone dieet

Het Zone dieet is 30 jaar geleden ontwikkeld door Barry Sears, een Amerikaanse doctor en biochemicus. Hij heeft er een boek over geschreven en uitgegeven in 1995. Het werd een groot succes. Hij heeft het Zone dieet ontwikkeld nadat hij een aantal familieleden had verloren aan een hartaanval. Uit angst dat hem hetzelfde zou kunnen overkomen maakte hij een plan om de kansen hierop te verkleinen.
Zoals we bespraken zag deze medicus ontstekingen in het lichaam die de basis kunnen zijn voor het aankomen van gewicht, sneller zieker worden en sneller ouder worden. Zijn filosofie is dat wanneer je de ontsteking vermindert of wegneemt je automatisch meer gewicht zal verliezen en het lichaam minder snel veroudert. Ook concludeert hij dat door het wegnemen van de ontstekingen eventuele chronische ziekten verminderen en voor zover van toepassing pijnen draaglijker worden.

Hoe kun je het Zone dieet gebruiken?

Dit dieet is geen complex dieet. Het gaat vooral om de juiste verhouding van koolhydraten, vetten en eiwitten. Ook moet je koffie en cafeïne mijden. Het gaat bij dit dieet dus om het vinden van de juiste combinaties van voedingsmiddelen in combinatie met bewegen.

Je kunt eigenlijk heel gemakkelijk beginnen. Je gebruikt gewoon je handen en je ogen. Zorg ervoor, dat een derde van ieder bord eten wat je bereidt magere eiwitten bevat, twee derde koolhydraten en daarnaast een beetje vet (door vetten die van nature in voeding aanwezig zijn kom je zo op 30%) heeft. Deze methode wordt ook wel de ‘hand oog methode’ genoemd. Je kunt je zelf bij dit dieet de moeite om alles af te wegen op een keukenweegschaal besparen.

Wat mag je eten bij het Zone dieet?

Je kunt dit dieet heel goed vergelijken met het Mediterrane dieet dat wereldwijd als een van de meest gezonde diëten wordt gezien. In sommige dieetboeken combineert men zelfs de twee diëten met elkaar. Hieronder bespreken we de diverse groepen voedingsmiddelen en wat je het beste wel en niet kunt eten.

De groep eiwittten

Er zijn volop gezonde eiwitopties waar je voor kunt kiezen. Het gaat hier onder ander om:

  • Mager rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, kalfsvlees en wild;
  • Eiwitten;
  • Magere kazen;
  • Vegetarische eiwitten, tofu en andere sojaproducten;
  • Magere melk en yoghurt;
  • Kip zonder vel en kalkoenfilet;
  • Vis en schaaldieren.

De groep vetten

Het is ook belangrijk om te kiezen voor de juiste vetten.

Denk hierbij aan: Avocado’s, Noten, zoals Macademia, pinda’s, cashewnoten, amandelen of pistachenoten en ook tahin, pindakaas en oliën zoals koolzaadolie, sesamolie, pindaolie en olijfolie.

Zone dieet avocado
Ook een avocado past prima in het Zone dieet

De groep Koolhydraten

Koolhydraten behoren ook tot het dieet. Het beste zijn de koolhydraten uit groenten met een lage glycemische index en bepaalde fruitsoorten. Je kunt dan denken aan bessen, appels, sinaasappels of pruimen. Ook passend zijn groenten zoals komkommers, paprika’s, spinazie, tomaten, champignons, gele pompoen en kikkererwten. Tot slot kunnen we qua granen vooral  havermout en gerst aanbevelen.

Wat mag je niet eten bij het Zone dieet?

Eigenlijk mag je alles eten bij dit dieet. Wel wordt geadviseerd terughoudend te zijn met de volgende voedingsmiddelen:

  • Suikers uit vruchten: zoals bananen, druiven, rozijnen, gedroogde vruchten en mango’s;
  • Groenten die zetmeelrijk zijn of veel suiker bevatten zoals erwten, maïs, wortelen en aardappelen;
  • Frisdranken: light-dranken of suikervrije dranken worden niet aanbevolen;
  • Koffie en thee: houd deze tot een minimum beperkt, want water is de favoriete drank;
  • Verfijnde en verwerkte koolhydraten: brood, bagels, pasta, noedels en andere meelproducten;
  • Andere bewerkte voedingsmiddelen inclusief ontbijtgranen en muffins;
  • Voedingsmiddelen met toegevoegde suiker zoals snoep, gebak en koekjes.

Het enige dat echt vermeden moet worden is cafeïne.

De voordelen van het dieet

De voordelen van “het Zone dieet” zijn:

  • Beter presteren en sneller denken;
  • Zo snel mogelijk extra lichaamsvet verliezen;
  • Vertraging van veroudering vertragen;
  • Welzijn op latere leeftijd behouden.

Door jezelf in te lezen en zo het dieet te ontdekken kun je makkelijker jouw weg vinden. Zo kun je maximaal genieten van de verschillende voordelen die dit dieet heeft ten opzichte van andere populaire diëten. Het dieet is zeer gezond. Doordat je namelijk alle voedingsmiddelen mag gebruiken kom je sneller tot genoeg voedingswaarde per dag. Ook heb je, doordat je koolhydraten mag eten, minder snel een hongerig gevoel en is het dieet makkelijker vol te houden. Ontdek zelf hoe fijn het is als je jouw levensstijl niet op de kop hoeft te gooien en toch lekker gezond bezig bent.

 

Zone dieet, koolhydraten toegestaan
Schuiven naar boven