Home » Afvallen » Diëten » Water dieet

Water dieet

Heb je wel eens gehoord van een water dieet? Steeds meer mensen vinden dat zij een paar kilo af mogen vallen, maar je wil jezelf dan natuurlijk niet uithongeren of een streng dieet volgen. Een water dieet is in dat geval de oplossing! Je moet daarbij genoeg water drinken, zoals de naam van het dieet al doet vermoeden. Dit dieet zorgt voor meer energie en daarnaast verhoogt het je stofwisseling met maar liefst 3%. Misschien denk je nu, hoe kan dat nou? Maar dorst en honger gaan vaak samen. Als je veel water drinkt, heb je minder honger, je krijgt door het water een vol gevoel. Het voordeel daarvan is dat je ook minder gaat snacken. Die behoefte is er namelijk niet!

Belang van water voor je lichaam

Je lichaam heeft water nodig, ook al drinken we vaak koffie en thee, frisdrank en vruchtensappen. Je kunt het beste een koud glas water pakken, je lichaam moet dan moeite doen om het water op te warmen. Het is goed voor je stofwisseling, calorieën worden hierdoor beter verbrand. Je kunt dus echt afvallen met een water dieet.  Waarom is dit dieet nog meer goed?

  • Mensen die moe en uitgeput zijn, kunnen door water even een boost krijgen. Als je uit bent gedroogd, ga je je moe voelen. Bloed moet rondgepompt worden en dat kan alleen als je lichaam beschikt over voldoende water.
  • Stress is minder als je veel water drinkt. Zorg dat je als je aan het werk bent een glas water op je bureau hebt staan zodat je regelmatig drinkt. Het moet een automatisme worden, dat die kan koud water na het werk leeg is.
  • Met water kun je ook spierkracht opbouwen. De gewrichten worden ook beter gesmeerd.
  • Jouw huid wordt gevoed met water, voldoende vocht zorgt voor een gezondere huid.
  • De kans op nierstenen is kleiner als je veel water drinkt.

Afvallen met het water dieet

Met een water dieet kun je in korte tijd een paar kilo afvallen. Maar houd er wel rekening mee dat wanneer je alleen maar water drinkt, je veel lichaamseigen en belangrijke stoffen mist. Je weerstand wordt hierdoor lager en de kans dat je ziek wordt is groter. Het is daarom belangrijk dat je genoeg water drinkt, maar ook blijft eten zodat je fit blijft.

Werkwijze water dieet

Als je een water dieet wilt volgen, is het belangrijk dat op een juiste en een verantwoorde manier te doen:

  • Je drinkt per dag minimaal twee liter water. Drink het verspreid over de dag in kleine hoeveelheden. Het gaat hier over echt puur water drinken zonder toevoegingen dus geen koffie en thee, ook soep telt niet mee.
  • Het beste kun je naast het drinken van water minimaal 30 minuten per dag bewegen. Meer mag uiteraard ook.
  • Je mag een keer per week wat ongezonds eten.
  • Je mag het ontbijt nooit overslaan, dit is de basis van jouw dag.
  • Als je jouw hongergevoel wil stillen dan kun je suikervrije kauwgom nemen. Ongezonde tussendoortjes zul je hierdoor laten voor wat ze zijn. Waarschijnlijk blijft dit hongergevoel weg als je voldoende water drinkt verspreid over de dag.
  • Tijdens je eten moet je niet teveel drinken. Mocht je dat wel doen, dan duurt afvallen langer.
  • Je drinkt een half uur voordat je gaat eten 300 ml water. Hierdoor voorkom je dat je teveel gaat eten.
  • Je mag snacks nuttigen, zoals tomaten, komkommer en waterrijke vruchten zoals mandarijnen en peren.

Water dieet en gezondheid

Verlies nooit je algehele gezondheid uit het oog als je een dieet volgt. Twijfel je eraan of dit een gezonde en juiste keuze is vraag advies aan een diëtist of aan je huisarts. Zeker ook als je lijdt aan een chronische aandoening moet jij je afvragen of dit dieet de juiste keuze is. Wees extra voorzichtig als je suikerziekte hebt en vraag advies als jij voor het water dieet wilt kiezen. Uiteraard ook als jij je door dit dieet beroerd voelt, moet je ermee stoppen en nagaan wat er mis is. Misschien gebruik je medicatie en is deze combinatie niet goed, want het water op zich zal geen problemen geven. De meesten zullen zich er juist fitter door gaan voelen.

Er wordt wel over een water dieet gesproken, maar echt een streng dieet is het niet. Je kunt namelijk gewoon op bepaalde tijden eten e.d. Maar door water te drinken zorg jij ervoor dat je minder gaat eten en sneller een vol gevoel hebt. Op deze manier ga je minder snoepen en kun je dus afvallen. Water drinken is ook nog eens gezond, want hierdoor kun je de afvalstoffen sneller uit je lichaam halen. Drink daarom iedere dag voldoende water, dit is goed voor je lichaam en ook als je een paar kilo af wil vallen.

Feiten over water

Nog een paar interessante feiten over water:

  • In totaal hebben ruim 660 miljoen mensen geen toegang tot veilig drinkwater. Wereldwijd is dat één op de negen mensen.
  • In Nederland verbruiken we gemiddeld 110 liter water per dag. Denk hierbij aan douchen of in bad gaan, tanden poetsen, eten bereiden, wc doorspoelen, etc. Je gebruikt veel meer water op een dag dan je denkt.
  • Door veel water te drinken, gaan de afvalstoffen sneller uit je lichaam. Water wordt ook vaak geadviseerd als je je lichaam wil reinigen.
  • Als er sprake is van een tekort aan water, dan daalt jouw bloeddruk. De huid kan daardoor rimpelig worden.
  • Een water dieet kan je helpen als je af wilt vallen, je hebt hierdoor namelijk een voller gevoel als je gaat eten en daardoor eet je veel minder. Verspreid over de dag water drinken zorgt ervoor dat je minder honger hebt en gaat snacken.
  • Gemiddeld halen we per dag een liter water uit voeding. Veel mensen drinken thee en koffie en krijgen hierdoor ook water binnen. Maar puur kraanwater drinken is ook belangrijk om alles aan te vullen.
  • Water is geen dikmaker want er zijn geen calorieën aanwezig.