Het Paleo dieet, terug in de tijd

Oude Groenten

Met het Paleo dieet ga je terug in de tijd. Je gaat terug naar hoe onze voorouders generaties terug kookten op een kampvuur. De filosofie achter het Paleo dieet is namelijk dat het lichaam nog steeds is ingesteld en afgestemd op het verwerken van wat we toen aten. Nu zijn we weliswaar een tijdperk verder en is er in een korte tijd veel veranderd, maar ons lichaam heeft die evolutie nog niet doorgemaakt. Daardoor is het ingesteld op hoe we toen aten en niet welke voedingsstoffen nu (opeens) beschikbaar zijn.

Onze voorvaderen aten geen brood, junkfood, suikers of zouten. Het eten was puur en niet ‘verrijkt’ met geur-, kleur- en smaakstoffen. Laat staan dat men er extra stoffen aan toevoegden om het langer houdbaar te houden. Ook waren er geen junkfood, snoep, chips, koekjes of andere toetjes. Zoals je waarschijnlijk al beseft zijn precies dit de boosdoeners voor alle mensen met overgewicht. Het Paleo dieet brengt je terug naar een tijd waarin het woord ‘overgewicht’ nog niet bestond.

Waarom kiezen zoveel mensen voor het Paleo dieet?

Het is een zeer populair dieet in Amerika en sterk in opkomst in Nederland. De exacte werking van dit dieet kun je niet in 1 woord uitleggen. Het Paleo dieet betekent simpelweg gewoon doen wat je moet doen. Als je dit kan zul je vervolgens de vruchten plukken. Toch biedt dit dieet erg veel mogelijkheden voor mensen die niet van klassiek diëten houden. Zo hoef je geen calorieën te tellen, eten te wegen of hoeveelheden te bepalen. De focus van dit dieet ligt dan ook niet op de weegschaal maar op verbetering van de kwaliteit van jouw leven.

Het is heel gemakkelijk en het werkt gewoon. Er zijn eigenlijk, in ieder geval bij ons, geen verhalen bekend van mensen die aangeven, dat het dieet niet werkt. Het is daarom ook niet gek, dat het zo’n populair dieet is. Immers, in jouw gevecht tegen overgewicht en obesitas zul je zien dat het Paleo dieet echt werkt.

Wat mag je wel eten?

Bij het Paleo dieet is het belangrijk om erop te letten wat je eet. De ingrediënten bestaan bij de meeste maaltijden uit vlees, vis, fruit, groenten, noten en ook zaden. Simpel gezegd, als het rauw te eten is, is het Paleo-proof. Immers, in de oertijd had men ook geen verfijnde verwarmingsbronnen. Daarnaast maak je het voor jezelf makkelijk als je ingrediënten kiest met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen. Je zult zien dat er dan nog genoeg mogelijke gerechten te kiezen zijn die je lekker vindt en waar geen extra’s aan zijn toegevoegd.

Hieronder zie je een overzicht van alle voedingsstoffen die je mag eten bij het Paleo dieet. Het gaat hier om:

Fruit in het Paleo dieet:

  • Appels
  • Druiven
  • Aardbeien
  • Sinaasappelen
  • Limoen
  • Mandarijnen
  • Watermeloen
  • Citroen
  • Perziken
  • Bananen
  • Mango
  • Bramen
  • Bosbessen
  • Vijgen

Groenten in het Paleo dieet:

  • Wortels
  • Spinazie
  • Champignons
  • Sla
  • Asperge
  • Andijvie
  • Komkommer
  • Tomaat
  • Prei
  • Avocado
  • Witlof
  • Broccoli
  • Groenten
  • Bietjes
  • Bloemkool
  • Paprika

Vlees en vis in het Paleo dieet:

  • Zalm
  • Pluimvee
  • Varkenshaas
  • Kalkoen
  • Bacon
  • Rundvlees
  • Haas
  • Geit
  • Mosselen
  • Garnalen
  • Kreeft

Vetten in het Paleo dieet:

  • Olijfolie
  • Avocado olie
  • Kokosolie
  • Macadamia olie
  • Ghee

Noten in het Paleo dieet:

  • Hazelnoten
  • Zonnebloempitten
  • Walnoten

Zoetstoffen in het Paleo dieet:

  • Palmsuiker
  • Stevia
  • Ahornsiroop
  • Ruwe/rauwe honing

Natuurlijk moet je volop water drinken. Ook kun je zwarte koffie drinken en thee plus groene smoothies.

Wat kun je eten bij het ontbijt, de lunch en je avondeten?

Het is belangrijk om goed en gevarieerd te eten als je dit dieet volgt. Daarom geven we je suggesties voor een smakelijk en gevarieerd ontbijt, lunch en diner.

Ontbijt met het Paleo Dieet

Het Paleo ontbijt bestaat uit groentes en vaak ook een ei, spek of kip. Je ziet geen brood of graanproducten op de ontbijttafel van iemand die het Paleo dieet volgt.

Boerenkool past in een Paleo dieet
Ontbijtsuggestie voor het Paleo dieet: verse groenten

De Paleo dieet lunch

De Paleo lunch bestaat uit eiwitten, gezonde vetten en groenten. Ook zie je er vaak een salade voorbij komen. Het is gebruikelijk om bij het Paleo dieet twee keer per dag een warme maaltijd te nuttigen. Het is belangrijk om een goede lunch te nemen om het zo de hele dag vol te houden tot het avondeten. Na een voedzame lunch zal je ’s middags minder snel gaan snacken of wat willen snoepen. Als je niet voldoende tijd hebt om een warme maaltijd te bereiden dan is het slim om te kiezen voor een goede maaltijdsalade die je mee kunt nemen.

Het Paleo dieet diner

Een ruim avondeten nemen is bij het Paleo dieet toegestaan. Het dieet focust niet op hoeveel je eet maar veel meer op wat je eet. In veel huishoudens is een avondeten met veel koolhydraten zoals pasta, rijst of aardappelen met wat vlees en wat groente gebruikelijk. Het Paleo dieet zet deze traditie over boord. Je dineert namelijk bij voorkeur zonder aardappelen en zonder rijst.

De voordelen van het Paleo dieet

Het Paleo dieet kent volop voordelen ten opzichte van andere diëten. We zetten graag de belangrijkste voordelen op een rijtje.

De belangrijkste reden om voor het Paleo dieet te kiezen is omdat je er op een gezonde en verantwoorde manier mee kunt afvallen. Daarbij is de werking van het Paleo dieet wetenschappelijk onderbouwd. Er zijn dan ook volop mensen die met succes gebruik maken van dit dieet om gewicht te verliezen. Het resultaat boek je met name door minder koolhydraten te eten.

Het tweede grote voordeel om voor dit dieet te kiezen is de variatie in voedsel dat je kan blijven eten. Denk aan mager vlees, groenten, fruit en ook volop gezonde vetten. Dit is een grote verandering in vergelijking met de westerse diëten die je al kent.

Het derde voordeel van het Paleo dieet is het verminderen van de kans op een chronische ziekte. Naast het laten verdwijnen van overtollig vet is het Paleo dieet een goede trigger voor een beter vetpercentage, lagere bloeddruk, afname van de gevoeligheid voor insuline en een afname in lichaamsgewicht.

Het vierde voordeel is een onderdrukking van het hongergevoel. De eiwitten en de gezonde vetten zorgen voor een veel voller gevoel waardoor je sneller en langer verzadigd bent.

Waarom start jij met het Paleo dieet?

Het belangrijkste is om te kijken waarom jij zou moeten starten met het Paleo dieet. Waarom zou jij starten? Wil je gewicht verliezen? Wil je je fitter voelen? Of wil je simpelweg weer in jouw ideale kledingmaat passen? Er zijn volop redenen om voor het Paleo dieet te kiezen. Het hoeft niet per se te zijn om gewicht te verliezen. Voor veel mensen is dat vaak het begin. Als zij hun streefgewicht behaald hebben blijven zij het dieet volgen omdat zij oprecht genieten van hun nieuwe leefstijl. Ben jij er klaar voor om ook zo iemand te worden?

Het Paleo dieet, terug in de tijd
Schuiven naar boven