Home » Afvallen » Diëten » 6 maand dieet voor een ideaal gewicht

6 maand dieet voor een ideaal gewicht

Deze vrouw is op haar ideale gewicht

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je een streefdatum en streefgewicht voor jezelf hebt. Een 6 maand dieet kan je helpen. Je werkt naar dan een gericht doel toe en dat helpt je bij het afvallen. Geen vrijblijvend sportprogramma of dieet, maar een strak schema om jouw doel te behalen. Zorg voor een reëel doel. Het is namelijk belangrijk dat jij je doel behaalt om niet gefrustreerd te raken en vervolgens de handdoek in de ring te gooien, omdat het toch niet lukt. Kun je het alleen? Misschien is het een stuk prettiger en eenvoudiger om vol te houden als je samen met anderen een dieet volgt onder de deskundige begeleiding van een diëtist of diëtiste.

Begin nooit met het volgen van een dieet na een operatie of in een tijd dat je door allerlei omstandigheden psychisch niet lekker in je vel zit. Ook als je zwanger bent is het niet verstandig om op eigen houtje een 6 maand dieet voor ideaal gewicht te starten. Bij twijfel of het een goed idee is om te beginnen met dit dieet is het verstandig een deskundige te raadplegen, bijvoorbeeld bij suikerziekte. De huisarts, een diëtist of diëtiste of een behandelend arts zijn daarvoor de aangewezen personen. Volg een dieet altijd op een verantwoorde manier en het is sowieso aan te raden een professional met je mee te laten kijken.

Wat is een ideaal gewicht?

Een ideaal gewicht kun je in theorie wellicht berekenen, maar in de praktijk kan het bereiken ervan wel eens moeilijk worden. Wat voor de ene persoon een ideaal gewicht is, is dat voor de andere niet. De ene persoon is tevreden als hij of zij in confectiemaat 40 past, de ander wil kleding in maat 36 of 38. Ben je nu 70 kg dan zul je blij zijn als dat 65 kg wordt, maar iemand die nu 65 kg weegt wil naar 60 kg. Zoals je leest, het ideale gewicht is heel persoonlijk. Je lengte speelt uiteraard een grote rol! Ook je gezondheid heeft daarin een belangrijke rol. Ben je gezond en op en top fit dan zul je er waarschijnlijk geen punt van maken als je soms een paar kilo’s meer en dan weer een paar kilo’s minder weegt. Anders wordt het als jouw gezondheid mede wordt bepaald door een gezond gewicht, denk aan suikerziekte, hoge bloeddruk en hartkwalen. Het juiste gewicht is dan van groot belang.

Indicatie gewicht

Je kunt zelf wel een indicatie krijgen van een gezond gewicht door je BMI te (laten) berekenen, dat kan online. BMI staat voor Body Mass Index en geeft aan hoe je gewicht is in verhouding tot je lengte. Vul je gegevens in: leeftijd, man of vrouw, lengte in cm. en gewicht in kg. Voor een completer beeld dien je tevens de omvang van je taille te meten. Vet dat in en rond de buik zit is namelijk nadelig voor je gezondheid. Weet je wat ook een goede graadmeter is? Dat jij je erg prettig voelt in je lichaam en daarmee wordt uiteraard niet bedoeld dat jij die gezellige dikkerd moet zijn. Ben eerlijk naar jezelf, zorg voor een gezonde(re) leefstijl, niet roken, geen of weinig alcohol, veel beweging bij voorkeur in de buitenlucht en een gewicht dat bij je past en waarbij je prima voelt.

BMI en betekenis

De uitslagen van BMI berekeningen en hun betekenis:

  • lager dan 18.5: Je hebt ondergewicht en het is beter als je wat in gewicht toeneemt,
  • tussen de 18.5 en 25: Je hebt een gezond gewicht, probeer dat vast te houden,
  • tussen de 25 en 30: Je hebt overgewicht, probeer af te vallen,
  • meer dan 30: Je hebt ernstig overgewicht, je hebt daardoor een verhoogde kans op gezondheidsrisico’s, zoek deskundige hulp die je helpt bij het afvallen.

Wie helpt je bij het afvallen?

Je kunt samen met je vriend, vriendin, partner of collega een plan opstellen hoeveel kilo’s je in 6 maanden kwijt wilt zijn. Beter is het om kleine stapjes te maken en doelen te stellen. Je kunt in stappen naar je einddoel werken. Tussentijds behaalde doelen zullen je motiveren door te zetten. Je kunt het ook heel professioneel aanmaken en een diëtiste of diëtist om begeleiding vragen. Op die manier weet je zeker dat je op de juiste manier met afvallen bezig bent, veilig en verantwoord, geen jojo effect! De mensen in je omgeving kunnen je ook helpen door je geen lekkernijen en frisdrank aan te bieden, vertel dat je een dieet volgt of dat je bezig bent met afvallen. Je bent niet zielig, je wilt in de toekomst lekker in je vel zitten. Wees positief, straal dat uit en meer mensen gaan jouw gezondere manier van leven volgen.

Wat doe je wel en wat niet tijdens het afvallen?

Wat je zeker niet moet doen als je verantwoord en veilig wilt afvallen, is stoppen met eten. Op de eerste plaats houd je dat niet vol en op de tweede plaats kom je dan veel bouwstoffen, mineralen en vitaminen te kort. Je gaat wel gezonder eten, anders eten, veel water drinken, minstens 2 liter per dag, je gaat meer bewegen, indien mogelijk in de buitenlucht. Als je dit laatste in groepsverband kunt doen is dat een stuk gezelliger en je stimuleert elkaar. Ga niet elke dag op de weegschaal staan, neem een vaste dag en een vast tijdstip in de week of in de twee weken. Ontzeg jezelf niet alles wat je lekker vindt.

Appels zijn gezond en bevatten natuurlijke suikers

Appels zijn gezond en bevatten natuurlijke suikers

Gun jezelf dat ene snoep- of snackmoment, maar beperk wel de hoeveelheid. Wat je nog meer niet moet doen is bij de pakken neer gaan zitten als het enkele weken niet lukt om af te vallen. Het is een feit dat de eerste kilo’s eenvoudig verdwijnen en vervolgens kost het meer moeite en tijd, accepteer dat en je haalt het beoogde resultaat, je ideale gewicht in 6 maanden. Ten slotte, ga geen vergelijkingen maken met modellen in vakbladen, blijf met beide benen op de grond staan en stel alleen maar realistische doelen op.