Kun je afvallen zonder dieet te volgen?

Twee dames rennen de zee in

Afvallen gaat vaak gepaard met een streng dieet. Online vinden we honderden soorten diëten die we kunnen volgen, verschillende voedingsschema’s waarbij je een bepaald soort voeding niet meer eet of juist wel neemt. Diëten zijn vaak ongezond, je mist essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om af te vallen. Een dieet is niet altijd een idee.

Zonder dieet kun je ook heel goed afvallen, vaak werkt dit beter dan met een dieet. Bij een dieet val je uiteindelijk terug in je oude voedingspatroon, hierdoor kom je alsnog aan. Je hele dieet is hierdoor voor niets geweest. Door geen dieet te volgen en jezelf te richten op gezonde voeding en genoeg beweging kun je gericht afvallen en je levensstijl verbeteren. Op deze manier verlies je gewicht en blijf je voortaan op dit gezonde gewicht.

Verschillende diëten

Verdiep je eens in de verschillende diëten die er zijn, je weet niet meer waar je moet beginnen. Een eiwitrijk dieet, geen koolhydraten of vetten meer, enkel natuurlijke producten of je gehele voedingsschema vervangen door shakes? Al deze diëten worden geprezen en ze kennen allemaal eigen succesverhalen. De personen die het dieet hebben bedacht proberen hun product te verkopen, ze willen dat jij het boek koopt waarin je de recepten vindt, of dat je shake aanschaft.

Waarschijnlijk heb jij totaal geen baat bij deze verschillende voedingspatronen, ze zijn ook helemaal niet zo gezond. Je lichaam heeft behoefte aan energie, koolhydraten, vetten en eiwitten. Door gezonde voeding te nemen en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen zul je snel en gericht afvallen.

3-stappenplan om snel af te vallen

Je hebt helemaal geen dieet nodig om af te vallen. Door onderstaande tips te volgen kun je snel en verantwoord afvallen. Je moet je er wel aan kunnen houden, zet de knop om en ga ervoor. Afvallen hoeft geen opgave te zijn, je moet er gewoon voor gaan!

Stap 1: Voldoende beweging

Het is belangrijk dat je gezonde voeding combineert met beweging. Je hoeft geen dagenlang in de sportschool te besteden, maar beweging is wel van belang. 30 minuten bewegen per dag helpt je bij je afvalstrijd. Een half uurtje flink wandelen of fietsen is al voldoende, meer is er niet nodig.

Vrouw werkt aan haar benen in de sportschool
Vrouw werkt aan haar benen in de sportschool

Je ademhaling moet iets versnellen, maar je moet nog wel normaal kunnen praten. Door deze intensiteit aan te houden heb je altijd genoeg beweging. Het is natuurlijk nog beter voor je om dit langer dan 30 minuten aan te houden, wanneer het kan probeer je een uur te wandelen of fietsen.

Stap 2: Hydrateren

Drink altijd voldoende water. Je hebt minstens 2 liter water per dag nodig, maar dit is dan ook het minimum. Probeer zeker meer te drinken dan dat. Je lichaam heeft vocht nodig, door goed te hydrateren zul je je al