Meteen naar de inhoud
Home » Afvallen » Afvallen - feiten en fabels » De laatste kilo’s afvallen zijn het zwaarst

De laatste kilo’s afvallen zijn het zwaarst

volhouden

De laatste loodjes wegen het zwaarst! Dit geldt zeker ook bij het afvallen. Het onderwerp afvallen is een goed voorbeeld om dit spreekwoord uit te leggen. De laatste kilo’s afvallen, dus je taak afmaken en tot een goed einde brengen, zijn het moeilijkste. Je zult het al zo vaak hebben gehoord dat de eerste kilo’s eraf vliegen en dat het afvallen daarna een stuk moeilijker wordt en ook niet meer zo snel gaat. Nu je dat weet kun je daarmee rekening houden en je hoeft dus niet ongeduldig, ongelukkig of zelfs boos te worden als het afvallen bij jou ook op die manier gaat. Stel haalbare doelen op om niet gefrustreerd te raken. Zorg dat je gemotiveerd blijft, de eerste kilo’s afvallen is je ook gelukt! Wees zeker ook niet te streng voor jezelf.

Redenen waarom het niet lukt om die laatste kilo’s kwijt te raken:

  • Wanneer je een maaltijd overslaat om minder calorieën binnen te krijgen, werkt dat averechts. Je zult namelijk dat gemis later op de dag inhalen door meer te gaan eten.
  • Alleen crossen en hardlopen is niet voldoende. Ook moeten er spieren worden opgebouwd. Die spieren moeten er namelijk voor zorgen dat er toch calorieën verbrand worden als er niet wordt gesport. Doe naast het crossen en hardlopen aan push-ups en squats. Het squatten moet je goed uitvoeren, anders is deze oefening erg belastend voor heupen en knieën.
  • Er zit geen variatie in de trainingen. Je boekt geen vooruitgang meer als je continu precies hetzelfde doet. Blijf de uitdaging zoeken. Trek wat sprintjes of loop eens met een groep mee.
  • Ook dat ene wijntje en dat glaasje fris zitten boordevol calorieën, laat ze staan!
  • Je drinkt te weinig water. Drink veel water, neem een glas water voor elke maaltijd, dan heb je eerder het gevoel dat je vol zit en dan eet je dus minder. Je kunt je porties kleiner maken.
  • Ook gezonde producten bevatten calorieën, nuttig deze dan ook met mate.
  • Gebruik geen sausjes en dressing om smaak te maken aan het eten, wen aan het proeven van de echte smaak van het product zonder toevoegingen, toevoegingen die meestal dikmakers zijn.
  • Low fat, het lijkt zo mooi als dat op een etiket staat. Weet echter dat de producten waar dit op staat weliswaar minder of geen vet bevatten, maar dat dit wordt gecompenseerd door suiker en zout aan het product toe te voegen.
  • Slaap te kort zorgt verkeerde eet keuzes overdag en sommigen gaan ’s nachts snoepen of snacken als ze niet kunnen slapen. Pak je slaapprobleem aan!
  • Stress werkt ook averechts als je wilt afvallen. Stress maakt het hormoon cortisol aan. Cortisol zorgt voor meer eetlust.

Bovenstaande zaken doe je (meestal) niet bewust, waarschijnlijk kende jij de effecten ervan op je gewicht niet. Je moet er op gewezen worden, dat die ook aandacht verdienen. Nu ben je er echter van op de hoogte en je weet het: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Met deze tips zal het afvallen nu steeds beter gaan en je zult vorderingen maken. Ben tevreden over jezelf, de laatste kilo’s verdwijnen nu eenmaal een stuk moeilijker.

Wat kun je nog meer doen om de laatste kilo’s af te vallen?

Onderstaand nog meer tips, die je eenvoudig kunt toepassen voor nog meer vetverbranding.

  • Gebruik omega 3 visolie. Visolie stimuleert de vetverbranding-genen en remt de vetopslag-genen. Bij de inname van meer goede vetten verbrandt het lichaam sneller het opgeslagen vet.
  • Naast water dien je ook veel groene thee te drinken. Groene thee bevat catechinen en die zorgen voor een gunstig effect bij het afvallen, namelijk stimulering van de vetverbranding.

Catechinen zorgen voor minder vetopname, zij regelen de bloedsuikerspiegel en ook daarom vermindert de vetopslag. Catechinen verhogen de stofwisseling en verminderen de vreetbuien.

  • Cardiotraining is prima om je conditie te verbeteren, cardiotraining zorgt er echter niet voor dat je lichaam vet verbrandt. Krachttraining doet dat wel, intensieve krachttraining zou je tijdelijk in de plaats kunnen doen van de cardiotraining om je kilo’s kwijt te raken.
  • Let op je koolhydraten, ook bij kleine beetjes inname van koolhydraten maakt je lichaam het vetopslag hormoon insuline aan. Zolang je kilo’s wilt verliezen moet je zoveel mogelijk de koolhydraten vervangen door eiwitten, die zitten in vlees en vis, en door groente.
  • Als laatste regel: als je lichaam aan bepaalde dingen gewend is geraakt, zal het effect ook een stuk minder zijn, probeer daarom om er altijd een stukje boven te gaan zitten. Drink je altijd 1.5 liter water, maak er dan nu 2 liter van bijvoorbeeld. En als je veel wandelt en fietst is dat prima, je beweegt in de buitenlucht, maar het is voor je lichaam geen uitdaging meer, dus vraag iets meer van je lichaam, zorg voor meer inspanning en de resultaten zullen zichtbaar worden.
Door afvallen kun je gestrest of gefrustreerd raken

Door afvallen kun je gestrest of gefrustreerd raken

Discipline en afvallen

Afvallen is een kwestie van discipline. Wees echter ook weer niet te streng voor jezelf, je raakt erdoor gestrest of gefrustreerd en wist je dat je daarvan juist kilo’s aankomt in plaats van afvalt. Je kunt beter wat aardiger voor jezelf zijn en jezelf complimenten geven over wat je al hebt bereikt. Zorgen jouw overtollige kilo’s echter blijvend voor problemen (dat kan fysiek maar ook mentaal zijn), zet dan de hulp van een diëtist of diëtiste in. Ook wanneer je niet weet of je wel verantwoord bezig bent en of je de juiste voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnenkrijgt is het raadzaam een professional te benaderen. Het is geen teken van zwakte, maar juist van sterk zijn om manieren te zoeken om je doel te willen behalen. En weet je wat ook helpt? Erover praten met anderen, want er zitten veel mensen in ditzelfde schuitje. Praat erover, lach ermee en help elkaar met tips om die laatste paar kilo’s af te vallen. Neem elkaar mee naar buiten, als je nu 1 keer per week gaat wandelen, verander je dat in 2 keer en dan ga je bijvoorbeeld snelwandelen. Daag elkaar uit en verleg je grenzen. Het wordt beloond!