Home » Afvallen » Hoe vaak mag je per dag eten

Hoe vaak mag je per dag eten

Hoe vaak mag je per dag eten?

Mensen die met hun gewicht bezig zijn stellen zichzelf vaak de vraag: “Hoe vaak mag je per dag eten?” Om die vraag goed te beantwoorden moeten we ons eerst afvragen wat eten is. Eten is de brandstof van je lijf. De juiste brandstof zorgt voor een gezond en fit lichaam. Verkeerd of ongezond eten is als benzine in een dieselmoter. Het zorgt ervoor dat je ritme verstoord raakt en het lichaam hapert. Goede voeding is dus belangrijk. Daarnaast is het belangrijk hoe vaak je per dag brandstof mag tanken. Dit zetten we hierna op een rij. Overigens moet je je daarbij één ding beseffen. Hoe vaak je op een dag mag eten, hangt veel af van je situatie.

Wil je afvallen of juist aankomen? Ben je een sporter die intensief traint of loop je het liefst niet verder dan de carport? Vind je het fijner om meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag te eten, of beperk je je liever tot drie grote hoofdmaaltijden? Allemaal factoren die van belang zijn als je wilt weten hoe vaak je per dag mag eten. Hieronder staan we bij deze factoren stil. We gaan er daarbij steeds vanuit dat je een gezond eetpatroon hebt of wilt krijgen.

De kwantiteit

Als je meer voedingsstoffen binnen krijgt dan je lichaam kan verbranden, dan kom je aan. Andersom val je af als je lichaam meer verbrandt dan je eet. Dit is niet meer dan een eenvoudige rekensom. Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit hoe vaak je per dag eet, als je er maar voor zorgt dat de hoeveelheid klopt.

Voor mannen geldt dan dat ze ongeveer 2500 calorieën op een dag nodig hebben en vrouwen hebben genoeg aan ongeveer 2000 calorieën. Als je een fanatieke sporter bent heb je meer calorieën nodig dan wanneer je het grootste gedeelte van de dag achter een bureau zit.

De kwaliteit

Naast de hoeveelheid is het ook belangrijk wat de kwaliteit van jouw eten is. Daarvoor moet je weten welke voedingsstoffen je juist wel of juist niet nodig hebt. Wanneer je dit weet kun je aan de hand van producten die je gebruikt berekenen hoeveel je moet eten om ervoor te zorgen dat je lichaam van een zo gezond mogelijke brandstof wordt voorzien. De kwaliteit van je voeding is daarmee belangrijker dan het aantal eetmomenten op een dag.

Afvallen

Als je te zwaar bent en wil afvallen, dan is het een goed idee om na te gaan hoe vaak je per dag eet. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een eetdagboek bijhouden. Vergeet niet om alle kleine hapjes die je tussendoor eet op te nemen in je dagboek.

Waarschijnlijk kom je er dan achter dat je veel meer eet dan je dacht. Op dat moment is het tijd om structuur aan te brengen in je eetpatroon. Door met regelmaat te eten, zorg je ervoor dat je uiteindelijk minder calorieën tot je neemt.

De regelmaat zelf is daarbij belangrijker dan de keuze voor het aantal eetmomenten. Je kunt gaan voor alleen drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en diner. Een andere optie is drie hoofdmaaltijden, met drie tot vier tussendoortjes op een dag. Beide opties zijn goed als je er maar voor zorgt dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.

Aankomen

Ook als je wil aankomen is het goed om bij te houden hoe vaak je op een dag eet. Sla je bijvoorbeeld maaltijden over en neem je alleen kleine hapjes tussendoor? Door regelmaat aan te brengen in je voedingspatroon wordt het gemakkelijker om aan te komen.

Ook hierbij geldt dat de hoeveelheid eten belangrijker is dan het aantal eetmomenten op een dag. Om aan te kunnen komen moet je namelijk meer calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt.

Waarschijnlijk lukt dat het beste met drie hoofdmaaltijden en vier tussendoortjes, maar als je liever alleen drie grote hoofdmaaltijden neemt, dan is dat ook goed. Als je er maar voor zorgt dat je genoeg calorieën binnen krijgt.

Sporters

Als je fanatiek sport, dan heb je niet genoeg aan het gemiddelde aantal benodigde calorieën. Je hebt dan meer en gevarieerdere voedingsstoffen nodig om je trainingen aan te kunnen en een optimaal resultaat te bereiken.

Waarschijnlijk lukt het niet om al deze benodigde voedingsstoffen binnen drie hoofdmaaltijden tot je te nemen en is het beter om naast ontbijt, lunch en diner ook nog drie tot vier voedzame tussendoortjes te pakken.

Hoe vaak je per dag eet als sporter heeft er dus vooral mee te maken hoeveel eetmomenten je nodig hebt om de benodigde calorieën naar binnen te krijgen. Waar je wel even op moet letten is het moment waarop je eet. Een grote maaltijd kort voor een training is niet echt een aanrader, want dan heb je last van een te volle buik. Aan de andere kant voelt een hele lege maag ook niet prettig aan.

Persoonlijke voorkeur

Hoe vaak je op een dag mag eten, hangt ook af van je persoonlijke voorkeur. Vind jij het fijn om alle voedingsstoffen binnen drie hoofdmaaltijden binnen te krijgen? Dan is dat een goede keuze. Ook als je de neiging hebt om ongezond te snacken tussendoor, zou je ervoor kunnen kiezen om je te beperken tot slechts drie hoofdmaaltijden en dan wat meer te eten.

Als je het fijner vindt om je eten te verspreiden over de dag kun je drie wat kleinere hoofdmaaltijden en drie tot vier gezonde tussendoortjes per dag overwegen. Uiteindelijk maakt het niet uit of je nu drie of zes keer per dag eet, als je maar kiest voor gezonde voeding en de juiste hoeveelheden.

Tanden beschermen

Hoe vaak je op een dag eet heeft wel effect op je tanden. Er zijn namelijk veel voedingsmiddelen die je tandglazuur kunnen aantasten. Je gebit heeft tijd nodig om na het eten of drinken van dit soort voedingsmiddelen te kunnen herstellen en daarom is het een goed idee om regelmaat aan te brengen in je voedingspatroon.

regelmatig eten beschermt jouw gebit

Hoeveel mag je per dag eten? Belangrijk voor jouw gebit!

Je kunt hierbij kiezen voor drie of zes eetmomenten, dat is beide goed. Voor je tanden is het beter om op vaste momenten te eten en drinken en daarna een rustperiode te hebben om te herstellen. Eet en drink dus niet de hele dag door als je je tanden wil beschermen.

Regelmaat is belangrijk

Hoe vaak je per dag mag eten is dus eigenlijk niet te zeggen. Het is ook niet zo belangrijk hoe vaak je eet per dag, als je er maar voor zorgt dat je voldoende gezonde voedingsmiddelen binnenkrijgt en niet teveel.

Het is wel belangrijk om regelmaat aan te brengen en een aantal vaste eetmomenten op een dag te hebben. Zo kun je beter overzien wat je eet en drinkt en bescherm je je tanden. Breng dus regelmaat in je eetpatroon en bepaal zelf hoe vaak je op een dag wil eten.